Vanuit m’n hart… Kunnen wij rekenen op jullie solidariteit en steun aub? 13 maart 2020

Liefste klanten,

Onze dochter Maud voelde het vorige week al aan haar theewater en maakte zich samen met mij al serieuze zorgen… Deze coronacrisis komt niet goed. Ik wil zelf niet te pessimistisch zijn, maar wel realistisch. België vaart dezelfde koers als Italië…. We moeten daar geen doekjes om winden. Alles zit in een stroomversnelling, dat was gisteren al heel goed te voelen… Klanten blijven weg, de omzet keldert (behalve in de supermarkten dan ;-)).Ik voorzie dan ook dat ik binnenkort noodgedwongen Belle Mamzelle (hopelijk tijdelijk) zal moeten sluiten. Met enorme spijt, onwetendheid, zorgen aan m’n hoofd en de handen in het haar…

Net nu we vandaag de eerste zonnestralen op onze huid mogen voelen, mensen na een lange en sombere winter zin beginnen krijgen in de lente (en de daarbij passende garderobe), de terrasjes zich weer stilaan zouden moeten gaan vullen, concerten en culturele voorstellingen onze avonden weer zouden gaan vullen, er tal van feestelijkheden zoals huwelijken en communies gepland staan, er allerhande grote sportevementen op de agenda staan. De uitbraak van het coronavirus in België had geen slechtere timing kunnen hebben…

Dit virus heeft een enorme impact op alle sectoren van onze economie: groothandel, kleinhandel, industrie, sport, cultuur, horeca,… Iedereen die ook maar iets onderneemt of van plan was te ondernemen zal er onder lijden en serieuze verliezen moeten zien te verwerken.

Mijn eigen zaak is tot op heden (financieel) gezond geweest, maar ik kan echt niet inschatten hoe ziek het coronavirus Belle Mamzelle zal maken. Ik hoop op lichte symptomen voor m’n zaak en geen doodsteek. Ik hoop dit uiteraard ook van harte voor al mijn concullega’s , leveranciers en alle ondernemers die ongetwijfeld even hard aan/ voor hun zaak werken als ik. Alles zal afhangen van de duur van deze pandemie en de genomen maatregelen door de regering. Belle Mamzelle kan 2-4 weken omzetverlies overbruggen maar geen 10 weken… Zeker niet de 10 meest winstgevende weken van het jaar…

4 jaar geleden zat mijn buurvrouw van Madeline de Stoffenmadam in zak en as. Haar mooie en florerende zaak stond letterlijk in lichter laaie. Een brand heeft toen heel haar winkel vernield. Door heel wat SOLIDARITEIT en STEUN heeft zij haar zaak kunnen reanimeren. Het was echt ontroerend om te zien hoe familie, vrienden, kennissen en klanten haar hebben geholpen om haar droomzaak terug op te bouwen.

Daarom wil jullie deze VRAAG stellen, en niet alleen in mijn naam maar ook in de naam van iedere Belgische zelfstandige ondernemer groot of klein in gelijk welke sector: KUNNEN WIJ REKENEN OP JULLIE SOLIDARITEIT en STEUN AUB? WILLEN JULLIE JE BIJ IEDERE (ONLINE) AANKOOP DIE JE KOMENDE WEKEN DOET DE DE VRAAG STELLEN: STEUN IK ER DE BELGISCHE LOKALE ECONOMIE MEE?

Alle internationale online platformen zoals Zalando, Bol.com, Amazon, etc zullen baat hebben bij heel deze crisis (wie weet behaalt de eerste in ‘t rijtje na al die jaren eindelijk eens een positief resulaat… ;-)). Maar besef dan ook dat je buitenlandse economieën aan het “verrijken/redden” bent (dit laatste geldt trouwens niet alleen voor deze crisis, maar voor bestedingen in het algemeen).

Ik hoop van harte dat jullie de komende weken een spaarvarkentje klaar zullen zetten en dat op tijd en stond wat zullen spijzen. En dat wanneer het virus is “overgewaaid” jullie dit varkentje eens goed gaan laten WINKELHIEREN bij de lokale bakker, slager, supermarkt, het restaurant of café/ bar in jullie straat, de bioscoop, de sportclub, het theater, de bloemenzaak, .den Belle Mamzelle’ en mijn concullega’s teneinde de lokale Belgische economie er terug bovenop te krijgen.

Is dit een smeekbede? Ja! Want ik hou van mijn zaak, van gezellige groene steden die ademen & zuurstof geven, van mooi verlichte etalages, van volle terrasjes, van inspirerende culturele evenementen, van échte mensen en bovenal van jullie, mijn klanten! Het zou mij onnoemelijk veel pijn doen om door overmacht afscheid te moeten nemen van mijn zaak en mijn klanten.

Hoewel ik persoonlijk voorstander ben van een onmiddellijke lockdown van ons land teneinde de volksgezondheid te beschermen blijf ik, zolang mijn eigen gezondheid (en die van ons gezin) het toelaat en tot nader order van de overheid nog tot uw dienst staan (omdat het financieel ook niet anders kan), zorg ik voor een mooie winkel, een hartelijke ontvangst, eerlijk en gedegen advies en heel veel liefde! Want ik hou van jullie, mijn klanten. ÉCHT!

Om het risico op besmetting zowel voor jullie als voor mezelf te beperken heb ik besloten om op WOENSDAG en DONDERDAG enkel OP AFSPRAAK te werken. Enkel op VRIJDAG zal ik gewoon OPEN zijn. Wil je een afspraak maken? Stuur dan een mailtje naar barbara@bellemamzelle.be met de gewenste dag en uur.

Draag zorg voor jezelf, jullie naasten en familie, want gezondheid is nog steeds het ALLERbelangrijkste!

PS de onsmettingsalcohol staat klaar. Gratis pompje bij iedere aankoop 😉